Ahad, 2 November 2014

Bantu

Aku diajar,
Bantu mereka yang perlu,
Sampai kadang aku jadi melulu,
Terima semua,
dan cuba sedaya mampu,
Sebelum aku jawabnya tidak,
Bantu apa yang perlu,
Tidak pernah terlintas di fikir,
Ini bantuan atau bentuk penindasan?
Atau cuba ambil kesempatan?
Atas kesempitan aku,
Yang tidak tahu menolak itu.
Bila sekarang,
Ada yang menegur,
Buat aku rasa ragu,
Fikir betul-betul sebelum hulur,
Selagi aku mampu,
Akanku cuba untuk bantu,
Cuma satu aku pinta darimu,
Cukup untuk hargai aku.

                             
                               




                                   


                                  

p/s: Apabila ada yang menghulurkan bantuan. Usahalah sehabis mampu untuk membantu. Jangan sampai diri pula buntu mana nak memikir kerja orang mana nak memikir kerja sendiri. Dan buat yang dibantu, cukuplah sekurang-kurangnya dengan ucapan terima kasihmu, itu tandanya kau menghargai bantuan yang dihulur. Jangan terlalu bongkak sehingga kau memahalkan harga terima kasihmu. jangan sampai orang yang membantu merasakan dia sebenarnya ditindas, diambil kesempatan atas kelemahan dirinya yang tak pandai mengatakan tidak pada mereka yang menghulurkan bantuan...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan