Rabu, 8 Januari 2014

Suri Rumah

Assalamu'alaikum wbt..
Alhamdulillah, hari ini dapat juga saya kembali ke dunia blog ini. Terlalu lama rasanya meninggalkannya. Menjadi suri rumah amat memenatkan walaupun hanya menjadi suri rumah yang kedua dengan mak yang sememangnya the only suri rumah sepenuh masa kat rumah.But, pengalaman tu yang sangat berharga buat saya lebih menghargai mak yang hanya suri rumah bukan wanita bekerjaya bergaya di luar sana. Tiap- tiap hari buat kerja yang sama sometimes i felt so bored. Seriously, kadang-kadang bila datang mood malas rasa macam argghhh...bila cuci pinggan kemas rumah elok-elok then sepah balik, rasa macam arggghhhh lagi...hehe...Macam mana mak boleh bersabar buat semua benda ni since dia kecik lagi? Ya, sebab mak jadi suri rumah sejak dia kecik lagi. Tinggal dengan emak tiri dan terpaksa berhenti sekolah semasa tingkatan 2 sebab nak kena mengasuh adik-adik dan pikul tanggungjawab bagai seorang ibu time tok dan wan pergi menoreh.. It was hard, yang mendengar terasa perih apatah lagi tuan badan dan bahu yang kena pikul. Sebab tu bila mak bercerita tentang zaman dia muda-muda dulu, saya akan dengar sambil buat benda lain. Tak boleh, sebab rasa nak nangis. Even sekarang pun saya tengah menaip post ni sambil menangis, ngeh...sobss....Jadi, tak boleh nak diceritakan banyak-banyak tentang kisah hidup mak. Semoga adik-adik mak yang ada ijazah masters bagai hargai jasa kakak mereka. Semoga mak tak disusahkan lagi di hari tuanya.
                                       

Ok, berbalik kepada cerita suri rumah ya. Pengalaman duduk di rumah as suri rumah sebenarnya menyediakan saya untuk alam rumah tangga nanti. Ya, sangat2. Semoga saya kuat untuk jadi wanita bekerjaya dan dalam masa yang sama suri rumah yang berjaya jugak. Saya kagum dengan mereka yang bekerja tetapi masih buat sendiri semua kerja-kerja rumah tanpa perlukan pembantu. Even ada ja wanita tak bekerja pun pakai orang gaji kat rumah, orang mampu kan..heheh...apa-apa pun,  semoga saya kuat untuk itu (bekerja + suri rumah) juga kecuali bab jaga anak, memang kena hantar pengasuh kan.

p/s: Alhamdulillah, saya dah lulus iv SPP dan akan dipostingkan tak lama lagi. Doakan saya diposting dekat dengan mak dan ayah ya. Semoga dekatnya saya dengan mereka sedikit sebanyak boleh menyenang dan membahagiakan mereka...amiin, amiin...doakan saya ya..=) dan juga hampir terlupa...Selamat Tahun Baru 2014, semoga tahun ini adalah lebih baik daripada tahun sebelumnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan