Isnin, 25 November 2013

Fatwa Hati

Assalamu'alaikum wbt

Pernah dengar tak lagu Pandangan Mata daripada Hijjaz? Saya suka liriknya yang ini,


Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih
Tapi, post kali ini bukan saya nak bercakap tentang pandangan mata tetapi lebih kepada pandangan hati. Saya baru sahaja selesai menghabiskan bacaan buku Cinta High Class hasil nukilan penulis hebat Fatimah Syarha. Apa yang saya nak kongsikan di sini ialah berkaitan fatwa hati. Ianya saya jumpa dalam pembacaan saya itu. Kalau sebelum ni sejujurnya saya tidak pernah tahu mahupun pernah dengar berkaitan fatwa hati ni. Alhamdulillah, bukunya menambah ilmu dan pengetahuan saya berkaitan itu.
Peribahasa melayu ada mengatakan " ikut hati mati, ikut rasa binasa". Kadang- kadang saya juga tidak terlepas daripada mempercayai kata- kata itu. Tetapi bila difikir- fikirkan balik sejujurnya saya lebih suka ikut kata hati tambahan lagi kalau perkara itu berkait rapat dengan soal hati dan perasaan. Kesan daripada keputusan yang dibuat hati ini yang nak menanggungnya, jadi eloklah ia yang membuat keputusan tak begitu? Mengambil berat tentang sesuatu keputusan itu amat penting dan saya akan buat ikut apa yang tenang di hati. Dulu, saya juga rasa was- was, rasa ini dari Dia atau mainan dia si syaitan laknatullah itu? Saya rungkai persoalan dengan bertanyakan sahabat yang saya kasihi. Alhamdulillah, jawapannya positif tetapi dia lupa-lupa ingat hadis yang menyebut soal itu. Saya membiarkan tanpa terlintas di hati untuk mencari hadis tersebut dan hari ini alhamdulillah Allah temukannya kepada saya. Tapi awas, hati juga kadang-kadang dikuasai nafsu. kenali dulu hatimu sebelum meminta fatwanya.
Ini hadisnya,
"Mintalah fatwa dari hatimu. Kebaikan itu apa yang menenteramkan dirimu, dan menenteramkan hatimu. Dosa itu ialah apa yang tergetar dalam diri dan ragu dalam jiwa, sekalipun ada orang berfatwa kepadamu dan mereka berfatwa dengan menyalahinya."(Riwayat Ahmad dan al-Darimi,hadis hasan)
Hati saya mungkin tidak sebersih dan sesuci hati mereka yang dijanjikan syurga oleh-Nya. Tapi saya tidak duduk saja dengan membiarkan kotoran itu terus mengotorkan hati saya. Saya baru bangkit. Ya, bangkit daripada zaman jahiliyah saya dulu. Zaman saya lalai dan memandang rendah pada suruhan dan larangan Pencipta saya. Saya mahu berubah. Kerana itu saya pilih jalan mujahadah. Pahitnya jalan mujahadah itu tetapi saya takkan biarkan kaki ini sesekali berhenti. Biar ia terus melangkah agar saya mampu meneguk kemanisannya saat di syurga nanti. Saya mahukan syurga. Saya yakin anda juga begitu kan? Put your trust in Allah, tanpa ragu-ragu. Allah itu bersama orang- orang yang bersamanya. Salam Alaik!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan